Thursday, 10 December 2015

Assalamualaikum.  😭😭
Berita tentang kematian Nur Syahirah Mat Zain. Saya selaku adik kepada Nur Syahirah Mat Zain ingin memohon seribu kemaafan kalau arwah ada buat salah silap sepanjang perkenalan arwah dengan sahabat sahabat handai , guru-guru atau siapa sahaja yang mengenali arwah . Jika arwah ada hutang yang belum dibayar mohon tampilkan diri untuk dilunaskan . Doakan kebahagiaan hidup arwah tenang disana ..Arwah adalah salah seorang anak yang kuat berbakti dan taat pada ibu bapa , seorang kakak dan adik yang baik untuk adik beradik . Seorang kawan yang sentiasa memahami dan menyayangi. Moga arwah tenang di alam sana . Salam sayang dari arwah 💕💕
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Kalau sampai msg camni suatu hari , mohon maafkan aku atas semua salah silap yang aku pernah lakukan .

Mati itu pasti,
Cuma aku tak tahu lagi ,
Bila akan dipanggil oleh ilahi ,
Mungkin sekejap lagi  ? ,
atau
Mungkin esok hari? 
Aku pun tak pasti ,
Apa yang pasti ,
Aku akan pergi ,
Meninggalkan semua yang aku sayangi .😔
💖Lots of love : Irasyahira💖

Friday, 20 November 2015

Jom perbaiki diri

Memang .

Pakaian tidak pernah melambangkan identiti seseorang . Tidak semestinya yang tertutup itu baik sepenuhnya , dan tak semestinya yang terbuka itu jahil semuanya . Tak semestinya yang berpurdah itu takde jahilnya , tak semestinya yang bertudung litup itu tahu semuanya.


Tapi mereka tahu , itu adalah kewajipan menutup aurat. !


Bicara tentang perilaku si bertudung itu ini , 
memang tak sampai sudah ada salah silapnya.

Tapi mahukah kita pakai pakaian akhirul zaman ?
Yang terbuka aurat sana sini , yang jelas dicatitkan dosanya setiap masa ?

Allah . Istighfarlah , aku dia dan yang bertudung labuh mahupun berpurdah bukan baik mana , masih jahil , masih ada salah silapnya , tak semuanya betul , tapi ini suruhan Allah, perintah Allah . Wajib kita turuti. Janganlah mengutuk jika dia ada kekurangan dan salah silap, kerana kita semua pendosa .

Awak , saya tak mampu nak tegur secara depan kerana saya tahu saya tak layak untuk menegur . Tapi fahamkanlah , tangan terdedah itu aurat , rambut tu aurat , kaki tu pun aurat , seluar ketat macam berbungkus tu pun balut aurat .

Maaf , saya tak tuju kat sesiapa , andai terasa mohon sesama kita perbaiki diri . Jom sama-sama muhasabah diri , dari ilahi kita datang , dan kepada ilahi juga kita akan pergi . Jadi turutilah perintah ilahi , inshaAllah syurga akan menanti. 

Kita semua pendosa yang ingin ke syurga right ? Jadi jom sesama perbetulkan diri , 
Salam sayang untuk awak semua  . Doakan saya berjaya dunia dan akhirat juga ya
Lots of love ;irasyahira ☺

Wednesday, 11 November 2015

Stop Crying

Manusia . Senang diperbodoh dan memperbodohkan diri sendiri dan orang lain . Kekadang hanya suka-suka untuk mempermainkan manusia , sampai ada hati yang terluka  . Suka percaya kata manusia , tanpa tahu personaliti yang realiti . Hah .

Percaya kepada jodoh ikutan hati. Bila putus menangis tanpa henti , sampai menyeksa diri sendiri , sampai tak makan tak tidur hanya kerana ingat si dia yang telah pergi. Perghh .

Manusia . Memang lumrahnya sedih jika terluka . Tapi  mengapa pada orang yang salah .Tak perlu menangisi , tak perlu sampai anaiya diri . Cukuplah perbaiki diri . Jaga diri . Sampai masa sampailah buah hati kamu sayang .

Dah kesat air mata tu , jangan percaya sangat kata-kata lelaki , jika benar dia yang kamu cari , dia akan buktikan sendiri . Tak mahu dah tengok awak bersedih . Cukuplah menangis kerana lelaki! 

Move on sayang , jom perbaiki diri , dekat dengan ilahi sampai menangis itu baru dinamakan cinta sejati  .😘 💖
-irasyahira-

Sunday, 25 October 2015

Pegang tanganku Sahabat

Choose wisely. A friend who reminds you of Allah SWT is the best. 👭


Jika engkau punya teman yg membantumu taat kepada Allah, 
maka peganglah erat-erat dia,
jangan pernah kau lepaskannya.
Karana mencari teman baik itu susah, tetapi melepaskannya sangat mudah .


Diriwayatkan bahawa apabila penghuni Syurga telah masuk ke dalam Syurga, lalu mereka tidak menemukan sahabat2 mereka yg selalu bersama mereka dahulu di dunia.
Mereka bertanya tentang Sahabat mereka kepada Allah:

 "Yaa Rabb, kami tidak melihat sahabat2 kami yang sewaktu di dunia shalat bersama kami, puasa bersama kami dan berjuang bersama kami."


Maka Allah berfirman: "Pergilah ke neraka, lalu keluarkan sahabat2mu yg di hatinya ada Iman walaupun hanya sebesar zarrah." (HR. Ibnul Mubarak dalam kitab Az-Zuhud)


Imam Al-Hasan Al-Bashri berkata: "Perbanyaklah sahabat-sahabat mu'minmu, karena mereka memiliki Syafa'at pada hari kiamat"


Ibnul Jauzi pernah berpesan kepada sahabat2nya sambil menangis: "Jika kalian tidak menemukan aku nanti di Syurga bersama kalian, maka tolonglah bertanya kepada Allah tentang aku:


Wahai Rabb Kami...Hamba-Mu fulan, sewaktu di dunia selalu mengingatkan kami tentangMu. Maka masukkanlah dia bersama kami di Syurga-Mu"


Yaa Rabb...ْAku Memohon kepada-Mu.. Kurniakanlah kepadaku sahabat2 yg selalu mengajakku utk tunduk patuh & taat kepada syariat-Mu..Kekalkanlah persahabatan kami hingga kami bertemu di Syurga Mu. Aamiin

25 /10 /2015 

Saturday, 3 October 2015

About phone

Assalamualaikum .

Alhamdulillah , semua baik-baik saja kat sini .

Kawan . Makanan . Tempat . Yeah . Terbaik  . hehe.

tapi ada berita tak baik :'(

.............. Phone aku rosak bah ..........................


Baru ja sya beli phone oppo ni . Dalam 4 bulan lebih gitu , tapii dah buat hal . Haaaa . Geram aih . Awat manja sangat.

Duk main ciku cak , bukak tutup bukak tutup , sampai panas phone , Tak tahu masalah apa .
Ngada betul lah .

Dahla susah takde whatsapp , semua penting !

hmmmm. Tambah-tambah jauh ngan family , so nak pergi mana-mana susah la >.<
 Tambah-tambah jadi gini , nak kena gi KL bagai , Takleh nak service kat tempat len , kena gi servis kat centre dia kat bukit bintang . hmm

Pendapat sya lah kan , baik la beli jenama phone yang kita dah sedia maklum kualiti dia ,
Tu je .

oke. sedih sat phone takde buat sementara waktu .






Thursday, 24 September 2015

My wish for my bestfriend.


Sanah Helwah Siti Aina Mardhiah Bt Azman ..
Allah . Rindu gila ke mg . .
Naaaa. Sorry lambat wish naa . Taksempat nak wish on time .  Nah nurkilan khas buatku untukmu SahabatKu .
----------------------

So sempena hari kelahiran mg yang ke -19 aku nak wish , semoga mg sihat sejahtera sokmo . Then bahagia disamping keluarga tercinta . Hidup dalam keberkatan dan keredhaan Allah selalu , Seiring dengan bertambahnya umur semoga dimurahkan rezeki dan dilimpahkan nikmat iman dan islam dalam kehidupan , kurangkan  maksiat dan lebihkan ibadat . Semoga menjadi anak  yang solehah dunnia wal akhirat ! Sayang kamu selalu sayangku siti aina mardhhiah . Moga dalam redha Allah selalu . Sahabat until Jannah , Love you forever .


Naaa . Thanks a lot jadik kawan aku dari darjah 5 hingga sekarang .
Dalam bersahabat ,
mungkin saling pernah terasa hati ,
tapi janganlah simpan dalam hati ,
andai pernah terasa dengan diri ini ,
aku mohon maaf atas kesilapan yang tidak disedari .

Hidup di dunia ,
biasalah terpisah jua ,
jika boleh ingin berdamping hingga tua ,
tapi apakan daya ,
semua mencari jalan hidup masing-masing di atas dunia.

Ya kita tak dapat berhubung setiap masa ,
semua sibuk dengan kehidupan di alam yang sementara ,
demi kelaangsungan hidup di hari seterusnya,
tapi ingatlah diri ini takkan pernah lupa ,
Moga ukhuwah kita akan terus sampai ke syurga :>

9 years and still countingg.....

: sincerely ; irah

Thursday, 17 September 2015

Belajar .

Adat belajar . Kau lelah . Kau penat .

Berkejar situ sini . Siapkan itu ini .

Demi mencari ilmu untuk diri .

--------------------------

Demi hidup kau  perlu berdikari .

Jika kau manusia yang tak mampu berdiri diatas kaki sendiri ,

nescaya kau rebah tanpa ada orang disisi,

Bangkitlah wahai diri kau perlu teguh berdiri .

Ibu bapa tiada disisi , hanya sahabat menemani dikala sepi .

Nescaya itulah kau perlu kuat untuk hadapi setiap masalah yang ada pada diri .

-Sahabatmu- 17.9.2015

Wednesday, 16 September 2015

Birthday girl!

Bismillahirrahmanirrahim .

Assalamualaikum . Sobahul Kheir .

14/9/1996 . Hanis Kasim .

Sorry ya sayang wish lambat. Tak sempat nak type panjang-panjang on date .hehe.

Sanah Helwah my bestfriend.  Baru genap umo 19 ye hang . Kami dah 19 tahun 9 bulan dah . Huhu 😂 .

Hanis .

Kami harap hang hidup sentiasa diberkati dan diredhai Allah selalu . Exam Stam nanti buat biar terbaik yaw . Usaha , doa , tawakkal . Hang berjaya inshaAllah . InshaAllah hang akan dapat apa yang hang nak . Mumtazah dan fly ke negara yang hang mau . Allah . Jealous i . hehe . Ikut la negara mana hang pergi yang penting jangan lupa kami!  Sayang hang sangat+sangat+sangat .  Rindu gila kat hang 😭. Bila mau jumpa ntah .

Nanti kalo hang pi mesir ka , pi jordan ka pi turkey ka doakan untuk kami juga ya. Doakan supaya kami boleh ikut jejak hang pi sana . Sambung master kaa .😂haha. angan-angan .

Walau tak jumpa hang , tak dapat contact hang setiap masa , kami tetap rindu tau. Rindu gelak hang . Rindu hang duk tepuk-tepuk meja .Rindu tengok hang merajuk . Rindu malam-malam kita duk borak-borak sambil minum air .hshahahshahhaha. Serious rindu masa kat ALC ngan hang . Kalau di-throwback balik , hmmm . Sumpah Rindu 😭.

Sayang .. take care ya dimana hang berada pun . Stay cute . Dah lupakan si F tu , hahahaha . Biaq pi macam hang kata 😂 . Kami doakan hang jumpa lagi terbaik dan sesuai untuk hang . Macam si S ka  . ☺ hahahahaha!  Just Kidding. Tapi kalo betul pun alhamdullillah . Dapat tengok.hang berdua 😌*kenyit mata*.

Okey dah .

Kami doakan hang berjaya dunia dan akhirat . Fi hifzillah .

Sentiasa ingat kami ya . Kalau kami meninggal ke apa ke kami mintak doa dari semua . Maaf salah silap gurau senda yang terguris dihati hang kalo ada.  Ukhuwahh fillah abadan abada .

Salam sayang dari kami untuk kamu Hanis ku sayang   . 😘




Sunday, 13 September 2015

CERPEN : Hijrah
PENULIS : Nur Kasih

Satu gambar terjatuh dari diari lama Sakinah. Diari diletakkan dalam laci kembali. Gambar yang jatuh diambil. Sayu dipandang gambar. Penuh kenangan. Sakit menahan rindu. Namun, ini jalan yang telah dipilih. Tidak mungkin akan berpatah balik.

"Rindu dia?" tiba-tiba, Aliya, rakan sebiliknya menegur. Sakinah menoleh. Tunduk.

Soalan Aliya dibiar tanpa jawapan. Namun air mata deras mengalir. Terasa dirinya dipeluk dari belakang. Dibiarkan. Dibisikkan kata-kata semangat di telinganya. Tapi, biarlah air mata itu keluar. Biarlah. Asalkan rindu ini lega.

2 bulan yang lepas....

"Hai sayang.... Rindunya dekat you..." Alif bersuara gedik.

Sakinah di sebelah dipeluk selamba. Sakinah membiarkan. Rambutnya yang panjang paras pinggang dibiar lepas. Tiada apa yang menutupi. Baju dan seluar yang dipakai ketat. Rambutnya diusap-usap. Sakinah hanya tersenyum manja saat dipeluk Alif.

"You rindu I tak?" tanya Alif.

"Mestilah I rindu boyfriend I yang handsome ni..." Sakinah bersuara manja. Alif tersenyum bangga.

Begitulah rutin Sakinah dan Alif. Berjalan-jalan pada waktu malam. Ke tempat-tempat tak berfaedah. Bahagia dikecapi dalam berbuat maksiat. Namun, hakikatnya kemurkaan Allah menghampiri. Selepas penat berjalan-jalan, Sakinah dihantar pulang ke rumah sewanya.

Namun suatu peristiwa mengubah segalanya. Alif dan Sakinah terlibat dalam kemalangan yang sangat ngeri. Kejadian berlaku akibat kecuaian Alif ketika memandu kereta. Kemalangan yang hampir menyebabkan mereka kehilangan nyawa. Tetapi, Allah itu Maha Pengasih. Walau hamba-Nya telah pun banyak berbuat dosa, masih diberi peluang hidup.
Sakinah koma sebulan. Alif mengalami kecederaan parah. Namun, tidak terlalu kritikal. Sepanjang Sakinah dalam keadaan koma, Alif selalu melawat. Dalam masa yang sama, perlahan-lahan Alif mulai berubah. Dia semakin belajar mendekati Allah. Esak tangisnya di sepertiga malam tak pernah berhenti. Doanya semoga Sakinah juga mampu berhijrah ke arah yang lebih baik saat sedar dari koma nanti.

Tiga minggu selepas itu, Alif dibenarkan keluar dari hospital. Semenjak dari itu, dia tidak pernah lagi datang melawat Sakinah. Tiada siapa yang mengetahui ke mana hilangnya Alif. Hatta rakan baiknya sendiri tidak mengetahui apa-apa berita tentang Alif. Puas dicari, tetap tidak berjumpa.

Seminggu selepas kepergian Alif, Sakinah sedar dari koma. Sungguh, Allah itu benar-benar Maha Berkuasa. Saat doktor-doktor mengatakan bahawa Sakinah sudah tiada peluang untuk hidup, Allah menunjukkan kuasa-Nya. Para doktor yang memeriksa Sakinah sangat takjub. Sedangkan, keadaan jantung Sakinah selama sebulan koma adalah sangat-sangat lemah.

Aliya yang menjaga Sakinah selama Sakinah di hospital terus melakukan sujud syukur. Alhamdulillah. Sahabatnya sudah sedar. Sahabatnya sudah kembali. Ibu bapa Sakinah turut berayukur saat mendapat tahu perkembangan anak perempuan tunggal mereka. Majlis kesyukuran dirancang untuk diadakan selepas Sakinah dibenarkan keluar dari hospital.

Paling terharu sekali adalah, saat Sakinah sedar. Kalimah agung terus terpacul dari bibirnya. Hanya kalimah itu diulang-ulang. Aliya di sebelah juga tidak langsung dipandang. Hanya kalimah Allah... Allah... Allah... Saat itulah Aliya menangis. Saat dapat memahami sahabatnya bakal berubah. Dan Aliya mempersiapkan diri membantu Sakinah.

"Aliya, nak pinjam tudung boleh?" ayat itu membuatkan Aliya sangat gembira.

Dibuka almari pakaiannya. Tudung labuh berwarna merah jambu dihulurkan kepada Sakinah. Padan dengan baju kurungnya yang berwarna merah jambu. Sakinah menyambut tudung dari Aliya. Serkup dipakai dan tudung disarung. Setelah itu, dia terus menghadap cermin. Rasa sebak menyelubungi hati.

"Allah..." zikirnya tak henti.

"Subhanallah... Cantiknya Sakinah.... Moga istiqamah dalam perubahan, sahabat..." ucap Aliya.

"InsyaAllah..." dilazimi lidah dengan mengingati Allah. Satu cara melupakan manusia yang tak penting. Selesai bersiap, Aliya dan Sakinah bergerak ke kelas mereka.

Jalan perubahan memang tak mudah. Bukan dibentangkan karpet merah. Tetapi penuh duri yang membawa luka. Dari pelbagai arah. Dilempari kata hinaan, cacian dan cercaan adalah ujian menuju keredhaan Tuhan. Di kiri orang mengata, di kanan orang menghina. Apa yang dilakukan semua salah belaka. Seolah tiada yang benar kecuali dia.

Hari pertama Sakinah datang ke kuliah dengan imej yang baru. Sakinah agak gentar dengan penampilannya. Wajahnya gelisah. Gusar memikirkan pandangan orang lain. Aliya memahami. Hijrah bukan mudah. Bukan semua orang boleh menerima. Bukan juga semua menolak. Saat berubah, ada yang menfitnah. Itu mehnah.

"Sakinah... Aliya tahu Sakinah kuat! Jangan risau pandangan manusia. Ambil kira pandangan Allah. Allah dah tunjuk jalan, Sakinah hanya tinggal ikut... Jangan sia-siakan peluang... Ingatlah, Allah masih sayang..." ujar Aliya cuba menenangkan.

Sakinah tersenyum. Hatinya kembali tenang dan kuat. Sahabat sejati setia menemani membuatkan dia bertambah tabah. Bibir dibasahkan dengan zikrullah. Andai dulu sumpah seranah, mencarut yang menjadi rutin, kali ini Sakinah bermujahadah menukar rutinnya.

Seperti yang dijangka, hampir kesemua pelajar terkejut melihat perubahan drastik Sakinah. Ada yang memandang sinis, pandangan mengejek, kata-kata yang hampir menjatuhkan. Namun, Aliya tak pernah putus asa menaikkan semangat. Mereka terus ke kelas bersama-sama. Dipandang segala penghinaan sebagai satu kata positif pembangkit semangat.

"Sakinah, jangan lemah... Ini ujian dari Allah... Ujian ni pandanglah dengan positif... Jadikan segala kata-kata mereka sebagai satu pembakar semangat. Jangan putus asa... Ingat, Allah uji mengikut kemampuan hamba-Nya. Kalau Sakinah diuji sebegini, itu bermakna Sakinah mampu menghadapi. Kuatlah kerana Allah..." kata-kata motivasi dari Aliya masih diingati. Terngiang-ngiang di telinganya.

Masuk sahaja ke kelas, seisi kelas terkejut. Lebih-lebih lagi pelajar lelaki. Sakinah terasa malu. Kepalanya menunduk memandang lantai. Malu menebal dalam diri. Malu dengan dirinya yang dulu. Malu di hadapan Allah. Hampir air mata menitis, namun terus ditahan.

"Dah jadi ustazah pulak ke? Selama ni selamba badak je dedah aurat, pakai baju tak cukup kain, macam ape je.... Eh, kau tak layak la pakai semua ni... Kau tu banyak dosa.... Neraka je nak terima kau..." seorang pelajar lelaki bersuara lantang. Suasana gamat dengan gelak tawa dari pelajar-pelajar dalam kelas.

"Kau Tuhan ke?" Entah dari mana datang keberanian, Sakinah membalas dengan sebuah persoalan. Kelas terus sunyi. Sakinah dan Aliya tenang mengambil tempat duduk. Pelajar lelaki yang tadi berani bersuara terus senyap tanpa suara. Malu barangkali.

"Awak boleh, Sakinah..." bisik Aliya. Sakinah tersenyu. Ya. Dia pasti boleh.

Sejak mula berubah, Sakinah semakin kerap mengikuti majlis-majlis ilmu bersama Aliya. Perubahan Sakinah waktu itu masih belum diketahui oleh ibu bapanya. Sengaja dia merahsiakan. Biarlah saat pulang ke kampung, menjadi kejutan buat mereka. Hadiah terindah buat mereka. Sakinah mulai melupakan Alif. Sejak sedar dari koma, dia langsung tidak pernah menyebut nama Alif lagi.

"Aliya... Aliya..." Sakinah memanggil.

Aliya yang pada mulanya membaca buku, terus memandang Sakinah. Meluangkan masa bersama sahabat tercinta. Sahabat yang sedang cuba berhijrah. Yang masih perlu terua disokong dan dikuatkan. Memandangkan hari ini hari ahad, dan bulan puasa, mereka tidak ke mana-mana. Hari ini sudah masuk hari ke-5 Ramadhan.

"Ye?" Sahut Aliya.

"Kita tak ke mana-mana ke hari ni? Sakinah bosanlah duduk rumah...." tanya Sakinah.

Aliya kelihatan diam dan berfikir. Kemudian, dia memandang Sakinah dan tersenyum penuh makna. Ada sesuatu yang belum dia kenalkan pada Sakinah. Yang pasti, Sakinah akan sukakan perkara itu. Aliya mencapai telefonnya dan menghantar whatsapp kepada satu group. Setelah 5 minit berbincang di whatsapp, Aliya menumpukan semula pada soalan Sakinah.

"Ada.... Kita pergi Masjid.... Ada usrah..." Aliya tersenyum lebar.

Sakinah memandang. Berkerut dahinya memikir sesuatu. Seolah memikirkan suatu masalah yang sangat besar. Seketika, terdengar tawa kecil Aliya. Bukan mentertawakan Sakinah. Tetapi, mentertawakan diri sendiri yang leka dari menerangkan apa itu usrah kepada sahabatnya yang seorang itu.

'Cuainya aku Ya Allah....' bisik hati Aliya. Kesal dengan diri sendiri.

"Usrah? Apa tu?" Tanya Sakinah. Sungguh, dia benar-benar tidak mengetahui apa itu usrah. Malah, inilah pertama kali dia mendengar perkataan usrah itu.

"Usrah ni adalah perkataan arab yang bermaksud keluarga. Jadi, kita ni akan berkumpul ramai-ramai umpama sebuah keluarga. Banyak isu yang dibincangkan. Semuanya adalah untuk membina kembali hati dan semangat para syabab dan fatayat yang semakin hilang dari diri mereka. Semangat jihad yang tinggi dan pembinaan hati yang bersih dan kuat disertakan akhlak yang mulia di samping dapat meningkatkan ilmu pengetahuan." Jelas Aliya. Sakinah mengangguk faham.

"Sakinah.... Dalam usrah ni, ada tiga rukun..." sambung Aliya.

"Usrah pun ada rukun? Wah... Macam solat..." teruja Sakinah mendengarnya.

"Ya Sakinah... bezanya, usrah ada 3 rukun tapi solat ada 13 rukun... Baiklah, rukun yang pertama adalah ta'aruf... Ta'aruf ni maksudnya berkenalan. Berkenalah bukan setakat tahu nama, umur, tempat tinggal, dah... Bukan... Tapi, ta'aruf dalam usrah tu, lebih lagi..."

"Lebih macam mana tu?" Tanya Sakinah.

"Macam, kita tahu apa cita-cita dia... Kita tahu cara nak bagi dia semangat macam mana... Kita tahu nak redakan kemarahan dia macam mana... Kalau semua tu kita tahu, setiap terperinci kita tahu, barulah sempurna rukun usrah kita yang pertama..." jawab Aliya...

"Ohhh.... Yang kedua pulak?" Azan zohor berkumandang saat Sakinah bertanya.

"Lepas zohor ok?" Aliya mengenyit mata. Comel. Tergelak Sakinah melihatnya. Dalam hati tak sabar mengetahui lebih lagi tentang usrah.

Usai solat zohor berjemaah, Aliya dan Sakinah membaca al-Quran. Selesai sahaja, mereka kembali menyambung perbualan yang terhenti. Aliya terus menerangkan dengan penuh sabar. Sakinah mendengar dengan penuh minat. Aliya juga menyambut setiap persoalan dari Sakinah dengan tenang.

"Kita usrah pukul berapa, Aliya?" Tanya Sakinah sambil mata ditalakan ke arah jam di dinding.

"6 petang. Lepas tu, kita berbuka puasa sama-sama." Jawab Aliya.

"Wah... Mesti seronok... Tak dapat berbuka bersama keluarga di kampung, dengan rakan usrah pun jadilah..." sambut Sakinah sambil terkenang ibu dan abah di kampung.

Aliya kelihatan agak sedih mendengar ayat luahan Sakinah. Berat untuknya memberitahu apa yang telah diberitahukan oleh Ibunya semalam. Mungkin, inilah masa yang tepat. Sakinah perasan akan riak kesedihan Aliya.

"Kenapa Aliya macam sedih?" Tanya Sakinah.

"Err... Err... Sebelum Aliya cakap, Aliya nak mintak maaf banyak-banyak sebab lambat beritahu. Aliya tak nak Sakinah sedih..." Aliya berjeda.

"Kenapa ni?" Desak Sakinah bila melihat Aliya mula menitiskan air mata.

"Semalam ibu call Aliya... Ibu kata, abah dan ibu Sakinah... Diorang..." ayat Aliya tergantung. Terlalu sebak. Tak sanggup untuk meneruskan.

"Kenapa dengan ibu dan abah Sakinah? Kenapa?" Sakinah bertanya. Wajahnya berkerut. Risau. Hati berdebar hebat. Rentaknya bercelaru.

"Ibu dan abah Sakinah kemalangan..." senafas Aliya menutur kata.

Bagai ada batu besar menghempap kepalanya. Terasa berat sekali. Mata kabur digenangi air mata. Bila-bila masa sahaja boleh terhambur keluar. Dada sesak menahan sebak. Sungguh, beratnya ujian ini.

'Allah... beratnya ujian-Mu... Aku redha Ya Allah... Aku redha...' bisik hati Sakinah.

Air mata mula mengalir deras. Esak tangis kedengaran. Di mana harus dicari kekuatan? Saat ini kesedihan, kepedihan, kerisauan dan kegelisahan menguasai diri. Sakinah dipeluk oleh Aliya. Tangis mereka kedengaran. Aliya cuba memujuk. Dia perlu kuat untuk mengembalikan semangat Sakinah.

"La tahzan...." bisiknya hiba. Setelah reda dari tangisan, barulah Sakinah kuat sedikit untuk bertanya.

"Macam mana keadaan ibu dan abah Sakinah?"

"Ibu Aliya beritahu, mereka kritikal. Nak pergi balik kampung ke?" Tanya Aliya.

"Ya, maaf tak dapat join first usrah..." Sakinah terus mengemas pakaiannya.

"Aliya hantar Sakinah sampai kampung. Aliya risau kalau Sakinah memandu dalam keadaan macam ni. Aliya ikut ye?" Sakinah akur.

Sepanjang perjalanan, hanya suara radio yang kedengaran. Seperti tiada orang langsung di dalam kereta. Sepi. Aliya menumpukan pada pemanduannya. Sakinah melayan perasaannya sendiri. Bibirnya tak henti berzikir memohon agar Allah menyelamatkan ibu dan abahnya. Belum sempat lagi dia membahagiakan ibu dan abahnya. Selama ini, dia banyak mengecewakan mereka.

Tiba-tiba, azan asar berkumandang dari corong radio. Aliya memandang Sakinah sekejap kemudian mengalihkan pandangan ke depan semula. Dia perlu katakan juga. Sakinah mungkin tak sedar.

"Sakinah, kita stop kat masjid depan sana dulu ye? Solat asar, then kita sambung perjalanan... Ok?" Tanya Aliya.

Sakinah yang tadinya leka memandang ke luar terus berpaling memandang sahabatnya. Senyuman dihadiahkan. Hambar. Sangat hambar. Kemudian mengangguk lemah. Walau hatinya meronta untuk bertemu ibu dan abah, tetapi perintah Allah wajib dilaksana.

Aliya membelok ke kiri. Masuk ke perkarangan sebuah masjid. Aliya memapah Sakinah yang tampaknya sangat lemah. Dengan rasa kasih dan sayang, atas nama cintakan sahabat, sewaktu mengambil wudhuk juga dibantu. Hati Aliya benar-benar merisaukan keadaan Sakinah. Semoga Allah memberinya kekuatan kembali. Doa Aliya dalam hati.

Selesai berwudhuk, dipapah masuk ke ruangan solat muslimat. Dibetulkan tudung, di pin belakangnya agar tidak terbang dek terkena angin kipas yang kuat. Sakinah juga berbuat yang sama. Satu pinta Sakinah memeranjatkan Aliya. Hampir sahaja air matanya gugur. Sungguh. Permintaannya sangat menyayat hati.

Mereka memulakan solat Asar berjemaah dengan penuh khusyuk. Sampailah di rakaat keempat, di sujud terakhir, imam sudah lama bangun. Tetapi, Sakinah masih bersujud. Aliya hanya terfikir bahawa Sakinah sedang berdoa. Mungkin meminta kesembuhan dan keselamatan buat ibu bapanya. Aliya hanya fikir positif.

Namun, sehingga habis bacaan doa, Sakinah masih dalam sujud. Aliya mulai berdebar. Terngiang-ngiang pesanan Sakinah sebelum solat tadi. Aliya cuba mengejutkan Sakinah. Mungkin tertidur fikirnya. Namun, belum sempat disentuh, badannya sudah jatuh. Aliya memegang erat tangan Sakinah. Allahu. Sejuk. Diperiksa nadinya.

"Inna lillahi wa inna ilaihi roji'un..." ucap Aliya dalam tangisan. Dipeluk sahabatnya buat kali terakhir. Para jemaah muslima yang menyaksikan juga mengucapkan ayat yang sama.

Dalam kesedihan, tiba-tiba telefon bimbit Aliya berdering. Dikesat air matanya. Panggilan dari ibunya dijawab. Ada dua kemungkinan di sebalik panggilan itu. Pertama, kegembiraan buat yang hidup. Kedua, kesedihan buat yang hidup. Aliya cuba menahan tangisan.

"Assalamu'alaikum...." sapanya.

"Wa'alaikumussalam... Aliya dengan Sakinah dekat mana?" Tanya ibunya di talian.

"Dekat masjid dekat dah dengan kampung...." jawab Aliya menahan sebak.

"Cepat sikit sayang...."

"Kenapa, buuu...."

"Tuuuttt... tuuutttt..." talian terputus. Aliya mulai risau. Sahabat terkulai di pangkuan. Panggilan di sana terputus tanpa jawapan.

Aliya cuba mendail semula. Alhamdulillah. Dapat. Namun, di sana terdengar suara tangisan. Aliya menggagahkan diri bertanya.

"Kenapa, bu?"

"Ibu dan abah Sakinah.... Mereka... Mereka... Allah lebih sayangkan mereka..." jawab ibu Aliya dalam sendu.

"Inna lillahi wa inna ilaihi roji'un..." terpacul lagi lafaz itu dari bibirnya.

"Ibu, di sini juga berita sedih. Sakinah meninggal dalam sujud Asar yang terakhir tadi...." terus air mata mengalir deras. Memandang sahabat di pangkuan.

Setelah berbincang serba sedikit tentang pengurisan jenazah, mereka menamatkan perbualan. Aliya memandang jemaah lain yang cuba menenangkan. Dia cuba tersenyum. Lesu. Aliya berbincang pula dengan jemaah di situ bagi membantunya membawa Sakinah pulang ke kampung.

Tepat jam 9.30 malam, jenazah Sakinah, Ibu dan Abahnya selamat dikebumikan. Adik-adik Sakinah berjumlah dua orang dijaga oleh keluarga Aliya sebagai keluarga angkat. Aliya bangkit dari duduk. Berjalan setapak demi setapak meninggalkan tempat bersemadinya jasad seorang sahabat. Ditoleh buat kali terakhir. Air mata yang telah kering, mulai menitis kembali.

'Selamat tinggal, sahabat....' bisik hatinya.

******************************************

Terdengar esakan dari anak-anak usrahnya. Sebak mendengar cerita naqibah mereka, Aliya. Aliya turut menyeka air mata. Sungguh, dia masih terasa kehilangan sahabat. Kerinduannya takkan mungkin pernah hilang. Rindunya tak terubat melalui kata-kata dan kenangan yang dibina. Rindu ini cuma akan terubat saat dapat bertemu kembali di akhirat sana.

Setelah semuanya reda dari tangisan, Aliya meneruskan bicara. Tidak dapat digambarkan perasaan sebaknya.

"Al-fatihah..." al-Fatihah dibaca untuk disedekahkan pada sahabatnya.

"Akak... Apa pesanan terakhir arwah?" Tanya salah seorang anak usrahnya.

"Pesan arwah, 'Aliya, kalau umur Sakinah tak panjang, tolong doakan Sakinah agar dapat ke syurga ya? Doakan moga Allah ampunkan Sakinah? Jagakan adik-adik Sakinah. Dan yang paling penting, kalau Aliya tak jumpa Sakinah di syurga nanti, tanyakan tentang Sakinah pada Allah ye... Sahabat till Jannah...' Itulah pesanan terakhir arwah yang tak mungkin akak lupakan. Dengan izin Allah jua...."

"Adik-adik akak, andai adik-adik tak jumpa akak di syurga, tanyakan tentang akak pada Allah ye sayang-sayang semua? Kita sekeluarga kan?" Pinta Aliya pula. Air mata kembali deras. Mereka berpelukan. Ukhwah ini manis sekali.

'Tenanglah dikau wahai sahabat. Damailah kau bersama ibu dan abah. Terubat sudah kerinduanmu pada mereka. Kau berpuasa di dunia dan kau berbuka di syurgaNya. InsyaAllah.... Tunggu Aliya, ya...' bisik hati Aliya penuh kerinduan.

******************************************

Hijrah tak mudah...
Istiqamah lebih susah...
Namun aku takkan berputus asa...
Tetap cuba menjadi solehah...
Sehingga saat ditarik nyawa...
-Sakinah-
-17/4/2013-

Diari Sakinah ditutup semula. Itulah catatan terakhirnya, pada hari terakhirnya di dunia. Sekarang, semuanya tinggal kenangan. Setiap yang bernyawa akan merasai kematian. Tidak lambat walau sesaat, tidak cepat walau sedetik. Yang pasti, saat itu semua bakal merasa. Dalam sibuk menyiapkan diri sebagai isteri atau suami, jangan lupa ajal boleh mendahului.

------------------------------------------

TAMAT

Thursday, 3 September 2015

2/09/2015

Start masuk universiti pendidikan sultan idris . Mula-mula tu rasa okey lagi , hati tak lah rasa sedih sangat , tapi bila 2-3 hari duk sini macam tak tahan . Akhirnya nangis gak . hmm .

Aku takde pun geng sekolah dapat kat sini tu yang cam sedih sikit . Memang aku boleh cari kawan , memang aku kawan ngan org sekeliling tapi bila tengok depa ada geng aku cam ........ sedih aihh . aku sorang jaa kat sini   . Menyendiri . Orang yg ada geng sejak sekolah aku nak menyelit cam ... hmmm...

Allah . Tetiba ayaq mata mengalir . Nak balik!!!  Nak duk ngan umi n abah! rindu kakak.  hmm . First time aku jauh ngan family . Tetiba sebakk sangat-sangat. Tak nak masuk u! 

Kata hati sado , tapi bila pikir punya pikir benda tak patut dipikir tetiba nangis . hmm  . Yeah . Husnuzon . Maybe sekarang tak dapat lagi geng tapi inshaAllah nanti belajar ada . InshaAllah .

Msg mambe , membe cakap nanti kat kelas ada la . Memang mula-mula masuk u camtu . So sabar je . Semua akan merasa .

Allah . baru oke sikit . hmm ..

Baru tahu camna rasa kosong . hahhsha

Sunday, 30 August 2015

Tips terbaik dari admin . Boleh jugak cenggini yaaa. Nanti kita cuba . .  So kena berani 💪

--------------------------------

Berhati-hati di orientasi.

Sekarang ni semua adik-adik tengah happy-happy nak masuk U. Mak Ayah dah belikan barangan, surat dan dokumen nak masuk U pun dah siap semua. Lalu adik-adik pun pergilah menuju ke U yang adik-adik dah pilih. 

Setibanya di sana, adik diagihkan ke kolej-kolej yang tertentu dan selepas pengagihan tu adik pun mengucap selamat tinggal kepada Mak dan Ayah. Berhuhuhuhu sebentar kemudian bersiap sedia untuk ke orientasi. Biasanya adik akan dapat sehelai baju dan bagi budak agama, baju itu sudah pastilah tidak kena dengan pemakaiannya.

Maka mulalah mimpi ngeri budak agama. Antara sebabnya ialah:

1. Kebanyakaan aktiviti ice breaking bercampur lelaki dan perempuan.
2. Waktu solat tidak dititik beratkan oleh fasilitator yang mengendalikan program.
3. Tiada pengasingan di dalam dewan apabila taklimat.
4. Kakak dan abang fasilitator tidak menjaga batas dalam pergaulan kerana mereka menyangka ia tidak salah.
5. Ada aktiviti sukan yang melibatkan meniarap, merangkak dan melompat.

Adik-adik yang berlatar belakangkan agama pasti merasa, betulkah pilihan aku masuk ke sini? Adakah aku juga akan menjadi seperti itu?

Adik-adik, sebenarnya untuk aktiviti seperti itu, adik-adik boleh je elakkan. Kalau adik ada keberanian ini tipsnya:

1. Buat-buat sakit perut atau sakit kepala.
2. Buat-buat tertinggal barang dalam kolej.
3. Beritahu je yang awak memang tak boleh join aktiviti macam tu sambil menangis. Macam admin pernah buat masa disuruh berlawan silat. Muahaha

Bukan apa. Ada mahasiswa yang menyangka aktiviti seperti ini adalah satu perkara yang biasa, tetapi sebenarnya tidak. Ia adalah salah satu petanda bahawa Islam sudah tiada lagi dalam diri anak muda.

Jangan diikut sangat kata fasilitator tu. Bukannya dia Mak Ayah awak pun, dia manusia. Awak langgar peraturan dia untuk jaga diri awak. 

Sampai bila kita nak semua ini harus terjadi?Jadi adik-adiklah kena mengubahnya.

Tahniah kerana dapat melanjutkan pengajian ke UniAwam. Semoga adik-adik semuanya istiqamah.

Jangan lupa asal usul diri seperti mana admin pernah lakukan.

Tuesday, 11 August 2015

Shoutout birthdayy for my Kakak.  18.8.1994

Happy turning 21 Kakak . Wwuu.. 21 dah kakak aku sorang ni  . Kejap masa berlalu. Tup-tup 21 tahun dah hidup . I love you so much kakak .

Nilah kakak aku yang aku sayang dunia dan akhirat .

Kakak hidap cylibral palsy , lemas masa lahir , jadi disebabkan itu beliau adalah seorang Orang Kurang Upaya , OKU,takleh jalan.

Sudah tentunya ahli syurga right! 

Mungkin ujian untuk kami sekeluarga mempunyai orang istimewa dalam keluarga , tapi kami redha dan pasrah kerana ini ketentuan ilahi .
Anugerah tuhan untuk kami !
Ya , sudah semestinya kami mampu hadapi! 

Kakak pun cam kita jugak perangai , ada mood marah , mood ngada-ngada , mood shopping , buat makan-makan kat rumah ke , mood spoil kan org, n so on kekadang sampai pening kepala melayan . *Tapi sokeyla kan she's special

Kalau bab marah,  duhh , scary gak la , hahaha . Beliau punya melaung and aku sendiri pernah jgk la kena tendang dan ditumbuk oleh beliau *bukan sakit sangat pun . Hahaha . Biasa adik beradik, gaduh-gaduh sayangg gituw. 😘

Hah , kalo nak tahu bukan kita yang normal je feel ukhuwah bersama bestfriend , she also ada kawan rapat sendiri . Kawan kakak ni dah umur 26 dah nama Fairuz , takleh jalan gak , diorang punyaa kontak jiwa (firasat) tu mashaAllah, istimewa sangat ( mungkin Allah hadirkan untuk orang istimewa ) . Time rindu mereka otp . Then jumpa . Biasanya family Fairuz bwk dtg rumah atau kitorang bawak kakak gi rumah depa . Masing-masing selalu bawak hadiah kalau jumpa.

Allah . Terharu sangat persahabatan mereka.

Mereka pun nak jugak kehidupan cam kita pergi sana sini , so selagi kita boleh tunaikan permintaan mereka , kita cuba tunaikan . 😊 .

And u know, masa tunggu result upu haritu pun , beliaulah yang paling cuak sekali . Tunggu dengan penuh debaran . Masa aku nangis ( nangis sebab berdebar sangat ) and she said "hok Allah semo ni , kalu Allah bagi gak , Allah bagi , kalu Allah tak wi gak takpola,sabarla ,ado lah rezeki kut lain "

mean( Ni semua Allah yang punya ,kalau ada rezeki dpt lah , kalau takde rezeki sabar je, ada lah tu rezeki kat lain )

And my tears fall down runningly!
She's the one who always remind me of  Allah . hmm .

Tq Allah hadirkan kakak .
Tempat kitorang kumpul pahala banyak-banyak .

Moga kakak dalam lindungan Allah selalu . Sihat always . Panjang umor . Murah rezeki .
And .. the last one , nanti kat akhirat , kakak tariklah keluarga kakak sekali masuk syurga ya . 😘 sayang kakak sangat-sangat-sangat .

Allah  . Ujian yang kau berikan kepada kami hanya sedikit jika ingin dibandingkan dengan insan yang lain .
Ya , kau bungkusnya dengan masalah tetapi didalamnya terselit seribu satu hikmah dan barakah .

-------------------------------------

Alhamdulillah . Done tumbangkan dua ekor kambing celebrate birthday kakak n solat hajat aku nak pi belajar ..

Tq Guys yang datang kat homestay celebrate birthday kakak . .

Sayang semuaaaa . 😘 

Tahniah! Alhamdulillah

Bismillahirrahmanirrahim .
Alhamdulillahh . Bakal Mahasiswi Upsi ambilan September 2015/2016 .
Bersyukur sangat-sangat . Doa termakbul sudah . Berkat doa ibu bapa , keluarga guru-guru dan berkat doa rakan-rakan , akhirnya penantian selama ini berakhir sudah . Syukran ala kullihal 
Dapat jurusan Bahasa Arab dan pendidikan , Allah , gentar nak hadap rasanya , sebab diri bukan mahir mana dalam bahasa arab , tapi inshaAllah akan ku kuatkan semangat menuntut ilmu dalam bidang ni  dan berkat doa semua inshaAllah akan ku terus melangkah dengan yakin dan boleh membawa kebaikan dan manfaat kepada ummah suatu hari nanti . 
----------------------------------
خير الناس ما انفعهم لناس
Sebaik-baik manusia adalah orang yang dapat membawa manfaat kepada orang lain .
Yeah!  So we fight!  #BerjasaUntukUmmah !
----------------------------------
Walaupun terasa kurang yakin dalam pilihan ini , moga Allah hadirkan rasa cinta yang mendalam untuk mendalami kalam Allah . 
قوي يا قلب!
InshaAllah boleh! 
Doakan aku sentiasa ya .
-----------------------------------
Kepada sahabat seperjuangan ;
Doaku kepadamu sentiasa mengiringi wahai sahabat .
Walau jauh terpisah , hati ini akan tetap merindui .
Kepada yang bersedih , La Tahzan sayang  , mungkin kamu tak dapat apa yang kamu mahu , mungkin Allah mahu gantikan apa yang kamu tidak sangka-sangkakan . Allah is the best planner .
Mana mungkin hati ini terlalu bergembira sedangkan teman aku berdukacita  . InshaAllah  ada tempat dan ruang untuk kamu . Qawiy ya sayang. InshaAllah dipermudahkan untuk menuntut ilmu.Doaku sentiasa mengiringimu .
Salam sayang untukmu sahabat . 

Monday, 10 August 2015

Result upu

Esok, 11/8/2015 pukul 12tghari .
Rezeki di manakah yg bakal kami lanjuti..?
Resah, gelisah, berdebar semua bercampur aduk .
Allah . Allah .
.
Tabahkan hati kami menerima sedaanya ketentuan darimu.
Jika rezeki kami tiada, jgn biarkan kami mengeluh atas usaha kami . Menyalahkan takdirmu .
.
Sungguh, engkau adalah sebaik perancang.
Sejujurnya hati kami masih memikirkan tntg hari esok .
Engkau tentulah dimana tmpt sesuai utk kami mencari ilmu .
.
Sepantas masa berlalu .
Qawiyyun ya qalbi   
-Penerokailmu-


Saturday, 8 August 2015

Jom Join !

Pernahkah anda terfikir untuk memulakan perniagaan tudung tetapi kekurangan modal dan kepakaran? Tak mengapa. Jom sertai program affiliate tudung SIMPLEHIJAB dan berpeluang menjana pendapatan sampingan setiap sebulan. Daftar sekarang melalui link berikut:

http://simplehijab.co/?id=xlaf
Apakah keistimewaan yang dibawakan oleh sistem affiliate kami ini adalah:
1. Pendaftaran adalah percuma. Tiada sebarang yuran atau caj yang akan dikenakan.
2. Anda tidak perlu menyimpan sebarang stok.
3. Anda tidak perlu menguruskan order atau pembelian.
4. Anda hanya perlu berkongsi unik URL atau link yang disediakan ke semua laman media sosial anda seperti Facebook dan Twitter. Ataupun hanya dengan semudah melalui Whatsap dan bersedia untuk menerima komisen.
5. Anda berpeluang untuk menerima komisen sehingga 10% bagi setiap pembelian (bergantung kepada jenis tudung) yang dilakukan oleh pelanggan yang di-referred oleh anda ke sistem kami.
6. Tiada had tempoh yang ditetapkan untuk penerimaan komisen bermaksud anda akan tetap menerima komisen selagi mana SIMPLEHIJAB beroperasi.
Apa yang lebih menarik lagi?
1. Anda boleh meningkatkan lagi komisen anda dengan cara mengajak lebih ramai rakan-rakan anda untuk menjadi Affiliate Agent kami dengan menggunakan Unique URL atau link yang disediakan di ruangan dashboard akaun anda.
2. Contoh: Anda mengajak si A untuk menjadi agent. Maka anda akan mendapat komisen sehingga 5% (bergantung kepada jenis tudung) sekiranya si A membawa pelanggan untuk membeli di SIMPLEHIJAB. Sekiranya si A mengajak si B menjadi agent, anda tidak akan memperoleh sebarang komisen sekiranya si B membawa pelanggan untuk membeli di SIMPLEHIJAB.


BE OUR AGENT NOW & GRAB YOUR CHANCE TO EARN MONTHLY COMMISSION.

Free registration.
You don't need to keep stocks.
You don't need to handle orders.
All you do is just sharing URLs and earn comission.


Apa tunggu lagi ? JANA WANG DENGAN PROGRAM AFFILATE SIMPLEHIJAB :D

KLIK LINK INI :
http://simplehijab.co/?id=xlaf

Monday, 3 August 2015

Bertuah seorang ibu

Bismillahirrahmanirrahim .

Allahu . Baca certain tweet Aiman Banna rasa macam sebak semacam . Nak terkeluar je ayaq mata ni . Haih .

Baru umur 19 dah ada syarikat sendiri , dah ada kereta sendiri , dah ada zaujah . Allah . Terkesima sat bila tahu umur 19 tapi dah ada kehidupan yang serba indah .

Part yang aku baca sampai sebak tu bila dulu ummi Aiman bagitau dia nak pergi umrah tapi takde duit , so sekarang Aiman yang dapat bawak ummi dia pergi umrah . Guna duit hasil titik peluh sendiri . Ni awesome .

Allah . Terharunya .

Moga aku juga dapat jadi macam tu .
Doakan yaa. 😊


Friday, 31 July 2015

Sis and Bro

بسم الله الرحمان الرحيم
29.7.1997 & 24.7.1999
Sanah Helwah to my sis iqah and bro safuan .


Ni kalau aku wish panjang pun bukan masuk otak gak kan . 

So aku wish pendek tapi padu. hahaha .

Okeyh . First of all tahniah sebab masih dipanjangkan umur dan tahniah sebab korang dapat kakak yang rajin , baik , pemurah , penyayang macam aku dan yg paling penting korang untung dapat kakak cam aku !  (kahkah )

Thenn . Hopefully korang berjaya dunia akhirat . Moga capai cita-cita yang diimpikan. Semoga sama-sama berjaya dan dapat bahagiakan kedua ibu bapa suatu hari nanti . ( moga masih dipanjangkan umo )

So last but not least , Iqah belajar elok2 kat matriks , n we  moga kau rajin belajar lagi , exam Smu makin dekat , so ko kena pulun biar dapat result cemerlang  .
Okey . Tu jee . Byee .

Wednesday, 29 July 2015

Aku malu

" AKU MALU "
Aku kata “astaghfirullah” tapi hati masih gemar akan maksiat.
Aku kata “wa atubu ilaih” tapi jasad masih melakukan dosa sama.
Aku kata “wa nadimna ya Allah” tapi kesilapan lalu masih ku ulangi
Aku kata “subhanallah” tapi aku tidak mampu menghayatinya.
Aku kata “alhamdulillah” tapi aku masih tidak bersyukur dengan kurniaanNya.
Aku kata “Allahuakbar” tapi cintaku lebih kepada dunia.
Aku kata “ma fi qalbi ghairullah” tapi masih ada ruang di hatiku untuk insan yang tidak halal.
Aku kata “aku tak layak ke syurga, tapi aku tak sanggup ke nerakaMu” namun aku hidup di dunia seakan-akan aku kuat untuk rasa pedih api neraka.
Aku kata aku ingin mendekatiMu, Namun amalku tak seiring dengan kata-kataku.
Aku malu dengan sepasang mata kurniaanMu ini, Kerana air mata yang mengalir seakan-akan sia sia.
Aku malu dengan tangan yang sudah lelah menyapu air mata, kerana tingkah laku pemiliknya ini tidak menggambarkan aku kesal.
Bahkan aku malu dengan sang burung yang berkicau, kerana aku insan yang dinodai dosa.
Sedang sang burung tidak disentuh walau sekelumit dosa.

Monday, 27 July 2015

Diberi madu pada mulanya , Sepah dibuang begitu saja .

Dulu kau yang mulakan bicara .
Kata-katamu semanis madu .
Membuatkan si jelita lentok dengan pujukan rayu .

Engkau bagi kata cinta .
Engkau bagi kata pujangga.
Sehingga dia terpesona dengan kata .

Kau mulakan ikatan cinta ,
Bukan untuk membina maghligai bahagia,
Tapi untuk musnahkan si dia,
Hanya untuk suka-suka .

Wahai lelaki ,
Adakah kau bahagia bila melihat si dia menderita? 

Wanita  ,
Kau juga satu ,
kenapa mudah lentok dengan pujukan rayu?!

Hiasi iman dengan taqwa ,
Kukuhkan hubungan dengan pencipta ,
Jika tiba masa,
Kau juga akan bertemu  dengan pasangan yang paling istimewa dimatamu.

Jika niatmu ingin menghalalkannya ,
cuba sedaya upaya memenuhinya ,
jangan mulut kencang berbicara ,
tanpa ada tindakan yang sepatutnya .

Jangan hanya hebat berbicara wahai si lelaki,
Jika dia kau mahu suka-suka ,
Jangan pernah dekati dia ,
Mohon kau jalan angkat kaki .


Saturday, 11 July 2015

احب زميلي

Tengok nama kawan-kawan yang nak melanjutkan pelajaran ke negara pilihan masing-masing rasa kagum vs sedih semacam .

Allahu . Teringin nak ikut jejak kawan-kawan belajar ke luar negara . Tapi apakan daya . Tuhan lebih mengetahui apa yang terbaik untuk diri . Belajar dalam negara sendiri pun apa kurangnya . So kita enjoy belajar dalam ni . But one day i wish i could go there too . Maybe further study in Master at Jordan @ Turkey @ Mesir 😊 . Allahu . angan-angan 😂

Tapi apa-apa pun doakan yang terbaik buat saya oke👌 .☺ .

Jangan lupa tau kawan-kawan , nanti kamu semua pi Mesir ke , Jordan ke, Maghribi ke , Turki ke ,indon ke, jangan lupa sahabat awak kat M'sia ni ye .

Saya doakan kamu semua selamat pergi berjuang menuntut ilmu di negara orang . Qawiy ya kat sana . Jangan nangis-nangis tau ☺. 

Ingat tau , nanti kalau belajar rasa susah ,down ke apa ke ,  mintak ngan Allah , doa supaya dipermudahkan , inilah jihad kita!  Jihad untuk menuntut ilmu  . So yeah!  Kita tempur ! 

So , selamat berangkat la member-member yang saya sayangi sekalian .
Ada hari ada masa masih bernafas moga kita dipertemukan kembali . Ukhuwah lillah . Sayang kamu semua .

😭
Sayonara 👋.

Sunday, 5 July 2015

Tanyakan Tentang Aku

Apabila penghuni Syurga telah masuk ke dalam Syurga, lalu mereka tidak menemukan sahabat-sahabat mereka yang selalu bersama mereka dahulu sewaktu di dunia.

Mereka pun bertanya tentang sahabat mereka kepada Allah:

"Yaa Rabb.. Kami tidak melihat sahabat-sahabat kami yang sewaktu di dunia sholat bersama kami, puasa bersama kami dan berjuang bersama kami."

Maka Allah berfirman: "Pergilah kamu ke Neraka, lalu keluarkanlah sahabat-sahabatmu yang di hatinya ada iman walaupun hanya sebesar zarah"
(HR : Ibnul Mubarak dalam kitab "Az-Zuhd").
Al-Hasan Al-Basri berkata: "Perbanyaklah sahabat-sahabat mukminmu, karena mereka memiliki Syafa'at pada hari Kiamat nanti".

Ibnul Jauzi pernah berpesan kepada sahabat-sahabatnya sambil menangis: "Jika kalian tidak menemukanku nanti di Surga bersama kalian, maka tolonglah bertanya kepada Allah tentang aku: Wahai Rabb Kami.. Hamba-Mu si fulan, sewaktu di dunia selalu mengingatkan kami tentang ENGKAU.. Maka masukkanlah dia bersama kami di Surga-Mu"

SAHABATKU...

Mudah2an dengan ini, aku telah mengingatkanmu tentang Allah .. Agar aku dapat besertamu kelak di Syurga & Ridha-Nya..آمين يَا رَبَّ الْعَالَمِــــــــــيْن
َ Ya Allah...Aku Memohon kepadaMu.. Kurniakanlah kepadaku sahabat2 yang selalu mengajakku untuk tunduk patuh & taat Kepada Syariat-Mu..

Kekalkanlah persahabatan kami hingga kami bertemu di akhirat kelak...آميــــــــــــــــــــن

Oleh karena itu...Carilah sebanyak mungkin sahabat yang baik yang menunjukkan jalan-jalan ke Syurga dan jalan-jalan kebaikan.

WAHAI SAHABATKU...JANGAN LUPA BERTANYA TENTANGKU...JIKA AKU TIADA DI SYURGA NANTI.
Salam Sayang Sahabat 😊

Saturday, 4 July 2015

Sanah Helwah ☺

بسم الله الرحمان الرحيم .
Sanah Helwah Nur Syafiqah Anuar a.k.a teddy 😍.

Dah dekat 7 bulan kita kenal 🙆
I love you so muchh.
Rindu nak makan satu talam .
Rindu nak dengar teddy gelak .
Rindu nak kena "cubit" 😂 walaupun sakit .
Rindu lah semuanya tentang teddy .

hihihi..

Moga dalam lindungan Allah selalu yaa sayangg .
Jaga diri baik-baik .
Istiqamahkan benda baik .
Belajar elok-elok . Pulun biar cemerlang PT3 nanti . Mintak dengan Allah . Biar tamak berdoa . Kak Syera doakan kamu berjaya dunia dan akhirat 😘. Kita hidup biar berjasa . Yeahh . 💪

May Allah bless u always .
Nak hadiah? 

Hadiah doa dah selalu bagi .
Nak hadiah grand.grand mintak 5 tahun lagi.  (Kalau masih dipanjangkan umor laaa ). Kalau nak hadiah coklat boleh je kasi sekarang . ahaha.

Lagi satuu , semoga teddy ketemu kembali yang teddy minat tu. hehe. Yang teddy bagi tasbih 😂 ( Rahsia bertiga ) !

Dah  . Panjang dah kek syera tulis. Kalau panjang-panjang kann tak baca pulakk.
Sooooooooo.... last but not least , i miss u and love u so much 😍 . 💓💖💗  Strive to get the best in PT3 oke .

Doakan Kak Syera jugak oke  ☺ .

Babai . Take Care .
Assalamualaikum ☺

Wednesday, 1 July 2015

Taatkan diri untuk ilahi

-Hati kita ini, kadang terlalu memendam
-Simpan segalanya diam-diam.
-Hidup yang ceria menjadi kelam.
-Mungkin terlupa mencari ketenangan        di sepertiga malam.
-Kadang rasa tak mampu bertahan.
- Langkah kian perlahan.
-Air mata tak tertahan-tahan.
-Mengalir laju tanpa kehendak tuan.
-Seriously, hati kita ini bukan kuat mana.
-Kalaulah doktor bedah keluarkan hati kita, kena pijak hancur kot.
-Tapi, inilah, istimewanya hati, Allah letak di dada.
-Agar dekat sentiasa dengan tuannya.
-Hadiah terindah Tuhan buat hambaNya.
-Pemilik segala rahsia juga jiwa.
-Senyum.

Feel blessed kan? :)

Jangan bersedih dengan ujian Allah,“Ingatlah, yang menulis ujian atasmu adalah yang menulis nikmat untukmu. Percayalah, andai bahagia itu bukan milik kita di dunia, Allah pasti menyimpannya di sana, kerana DIA tidak pernah menzalimi hambaNya”
.
-Walau apa jua, terimalah seadanya. Allah terlalu sayangkan kita.
-Kena ketuk dengan ujian sekali sekala apa salahnya.
-Terima saja. Terima saja.
-Dunia bukan tempat untuk orang manja.
-Dunia menjadi ladang untuk kita membenih pahala membaja jiwa dengan segala cintaNya.
.
Untuk apa?
.
Untuk pulang ke tempat asal kita.
.
Mana?
Syurga sayang.
Syurga.

-Hmm.
Kita yang muda-muda ini dah merengek macam-macam kat Tuhan, mintak Tuhan mudahkan jalan.
-Kau pernah fikir tak ujian apa pakcik tua umur 40 tu dah berdepan?
Huisshhh, dah berlori-lori agaknya ujian.
 Sebab itu, orang tua-tua umur 70 tahun larat lagi nak bangun malam, dating dengan Tuhan.
Something yang jarang-jarang orang muda lakukan.
.
 Ingat ini.
.
Pesan pada diri.
Pesan pada hati.
Kita bakal punyai suami.
Kita bakal punyai isteri.
Kita bakal punyai generasi sendiri.
Anak-anak yang bakal lahir dari rahim kita ini.
Anak kecil itu bakal punyai abi, bakal punyai ummi.
Adakah kita dah sedia wahai diri?
Berdepan ujian yang lebih besar nanti?
Jangan sampai kita menyesal bila dah tua nanti.

Menyesal dah tua okay lagi.

 Kalau dah sampai masa Izrail menjemput diri sekarang ini, mana nak lari?
.
 Mana nak lari?
Kembalilah, raih Ilahi.
.
Baiki diri. Baiki hati
.
 Benar, kadang-kadang kita tak pernah faham apa yang Allah cuba aturkan untuk kita. Tak pernah tahu apa yang Allah sediakan untuk kita di masa hadapan.
.
 Tapi percayalah, suatu saat  kita kena yakin, jalan pilihan Allah ini akan indah pada waktunya. Percaya dan terus percaya.
Kuat ya.

Tuesday, 30 June 2015

Allah. Sebak dan kagum rasanya tengok sahabat-sahabat membuat persediaan untuk melanjutkan pelajaran ke negara pilihan masing-masing  .

Tengok nama orang yang pi Mesir ,indon ,  teman yang aku kenal . Kenal di sekolah ,kenal di tuisyen, kenal dalam whatsapp , kenal dalam facebook.

Apa-apa pun kita berkawan .

Kagum .
Sebak .

Itulah perjuangan mereka .
Perjuangan mereka jihad mencari ilmu di negara orang.

Cemburu dengan mereka .
Cemburu melihat mereka dapat merantau ke tanah para anbia'.
Tapi aku tahu ilahi lebih mengetahui .
Apa yang terbaik untuk diri

Jadi ,
aku belajar disini ,
di negara sendiri ,
tapi apa yang pasti,
terselit impian ingin kesana nanti.

-------------------------------------------
Kawan .
Aku doakan korang selamat pergi .
Semoga dipermudahkan segalanya .
Mohon doakan untuk aku juga yea. 😊
Doakan aku disini supaya kita berjaya sama-sama nanti 🙆

Belajar elok-elok , jangan lupa kawan kat sini . Ingat!!  Jangan pernah lupa Nur Syahirah Mat Zain . ahahaha .

Moga ukhuwah terus terbina dengan ikatan yang kukuh .
Moga dalam Mardhatillah selalu .
Salam rindu untuk semua

Maaf kalau pernah ada salah silap ngan korang .

Akhir kalam .
Selamat pergi dan selamat pulang .
Sama-sama kita berjaya dengan ilmu penuh didada . Barakkallahufikum .

Selamat tinggal. Qawiy ya duk kat sana  😊

Monday, 29 June 2015

Ujian Hidup Seorang Hamba

Angin sepoi-sepoi meniup . Aku yang sedang termenung di jendela merasakan kedinginan pagi  . Di luar jendela penuh dengan tanaman hijau - hijauan . Membuatkan aku rasa tenang  dan termenung buat seketika.

Aku termenung . Memikirkan nasib diri yang tidak keruan .

Aku sakit .
Sakit dengan ujian yang diberi dari ilahi .
Tapi inilah sebuah perjuangan .
Melawan penyakit yang ada dalam diri .

Kekadang aku terfikir ,
kenapa aku sakit ,
ya . jawapanya mungkin ini sebuah kafarah dosa .
Supaya aku ingat pada-Nya pada setiap masa dan ketika .

Kerana pada masa itu aku hanya mampu mengadu pada Dia .
Saat ini bukan dunia yang kucari .
Saat ini hanya mati yang ku ingati .
Saat ini hanya  ilahi yang aku rindui.

Sakit . Perit .

Tapi inilah yang perlu ku lalui.

Yaa .Aku tahu . Ujian ini kerana Dia sayang pada hamba-Nya .
Dan aku bersyukur kerana aku salah satu  dari orang yang diuji  .

Aku redha . Redha dengan ujian ini .
Kerana ini satu kafarah dosa , yang boleh menguggurkan dosa yang ada pada diri .

Ya  . Mungkin .
Dulu aku lupa pada ilahi .
Sibuk kejar duniawi .
Sibuk memikirkan kehidupan sementara ini.
Tapi aku lupa Dia yang memberi .

Saat ini aku mengaku . 

Dia yang memberi dan Dia yang menarik kembali.

Aku pasrah ..
Kerana ini yang terbaik untuk diri .

Air mata menitis tanpa aku sedari .

Terima Kasih Tuhan atas peringatan ini .

----------------------------------------

Sahabat . Aku tau kau mampu hadapi .
Kamu hanya diuji oleh ilahi untuk mengetahui kemampuan diri .

Salam Sayang . Qawiy 🌹
-CikTinggi-





H.i.j.r.a.h

Hebat perancangan Allah. siapa sangka yang dulunya hidup dalam kegelapan kini sudah menemui cahaya. Malah penghijrahannya kini ke arah lebih baik.
.
hinaan dan cacian yang diterima memberi seribu kekuatan dalam diri. Allah uji tanda Dia sayang. Dia mahu hambaNya kembali padaNya.
.
cantikk kan. di sebalik sesuatu ada sesuatu. redha. sangka baik. rebah kerana manusia dan dosa2,bangkitlah demi Dia. tabah sayang :')

Mengeluh

: MENGELUH :
Sedikit perkongsian tazkirah:

Ketika kita mengeluh
" isshh . aku penat  sangat "

ALLAH menjawab: (وَجَعَلْنَا نَوْمَكُمْ سُبَاتًا)
“ Dan KAMI jadikan tidurmu utk istirehat (An Naba' : 9)
------------------------------------
Ketika kita mengeluh:
“Beratnya dugaan ni, tak sanggup rasanya aku.

" ALLAH menjawab :
(لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا)
“ AKU tidak membebani seseorang, melainkan sesuai kesanggupannya.”
(Al Baqarah : 286)
---------------------------------------
  Ketika kita mengeluh :

“Serabutnyaa.

" ALLAH menjawab :
( أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ)
“ Hanya dgn mengingatKU hati akan menjadi tenang” (Ar Ra'd : 28)
-----------------------------------------
Ketika kita mengeluh:
“Apa yg aku buat ni semua sia sia.

" ALLAH menjawab :
(فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ)
"Siapa yang mengerjakan kebaikan sebesar biji zarah sekalipun, nescaya ia akan melihat balasannya ”
(Al Zalzalah : 7)
-------------------------------------
Ketika kita mengeluh:
“ takde sorang pun yang nak tolong aku."

ALLAH menjawab:
(وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ)
“ Berdoalah (mintalah) kepadaKU, nescaya Aku kabulkan”
(Al Ghafir : 60)
-------------------------------------
Ketika kita mengeluh :
“ Aku sedih sangat.”

ALLAH menjawab:
( لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا ۖ )
“ Janganlah kamu berduka cita, sesungguhnya Allah beserta kita " (At Taubah : 40)
-------------------------------------

Jangan banyak mengeluh. Banyakkan bersabar dan teruskan kehidupan ini dengan taqwa dan tawakkal.
Semoga menjadi insan yang bertakwa.
Hadapi dengan tenang.
Semoga berjaya.

Al -Quran

Kenapa kita perlu baca Quran dalam bahasa Arab meskipun kita tak memahaminya....

Ini adalah sebuah cerita yang indah.

Ada seorang lelaki Muslim yang telah tua 👴 tinggal di sebuah ladang di pinggiran sebuah bukit bersama seorang cucu lelakinya yang masih belum baligh 👦. Setiap pagi selepas solat subuh 🌄 datuk ini akan duduk di meja dapurnya sambil membaca Al-Qur'an 📖. Cucunya yang gemar meniru perbuatan datuknya dalam banyak perkara juga membaca Al-Qur'an yang telah dihadiahkan dan diajar kepadanya. Suatu hari si cucu bertanya, "Atok! Adik cuba baca Qur'an macam Atok tapi Adik tak faham dan apa yang adik tak faham Adik cepat lupa. Adik lupa  sebaik saja tutup buku Qur'an ni. Apa gunanya baca Qur'an macam tu? "

Datuknya tanpa menjawab sepatah pun soalan cucunya itu bangun dengan perlahan untuk mencapai sebuah bakul rotan yang terkait rapi 👜, guna untuk menyimpan arang dapur. "Nah, ambil bakul arang ni ke sungai dan bawa balik air sebakul ke sini."

Cucunya segera ke anak sungai  berhampiran  dan menceduk air sungai dengan bakul arang tersebut. Malangnya semua air cedokan tadi meresap keluar 💦 sebaik dia sampai ke rumah. Datuknya tertawa 😄 dan berkata, "Adik kena cepat sikit lain kali," dan menyuruhnya kembali  ke sungai untuk cubaan kedua. Kali ini si cucu berlari laju 🏃, tetapi bakulnya kosong juga tanpa air sebaik dia sampai ke rumah. Dengan termengah-mengah, dia memberitahu datuknya bahawa adalah mustahil 😰 untuk bawa air dengan bakul  dan dia terus pergi untuk mengambil baldi. Datuknya berkata, "Atok tak nak air dalam baldi, Atok nak dalam bakul ni juga. Adik belum usaha sedaya upaya lagi," dan dia pun bergegas ke pintu untuk melihat cucu kesayangannya mencuba sekali lagi.

Tatkala ini, cucunya sudah dapat merasakan bahawa itu adalah pekerjaan yang sia sia 😡, tetapi dia masih mahu membuktikan kepada datuknya, walau dia berlari sekencang mana pun, airnya pasti meresap keluar dan bakulnya tetap  kosong sebaik dia sampai ke rumah. Dia pun mencedok air sungai dan berlari sekuat hatinya, tetapi sebaik dia sampai di hadapan datuknya bakulnya sudah kosong tanpa air. Dengan termengah-mengah dia berkata, "Tengok ni Tok, apa gunanya!?"

"Oh Adik ingat tak berguna ya?". Datuknya berkata lagi, "Tengok bakul tu."

Cucunya melihat pada bakul dan buat pertama kalinya dia perasan bahawa bakulnya nampak kelainan. Bakul tersebut sudah bertukar dari bakul arang yang hitam kotor kepada sebuah bakul yang bersih, luar dan dalam.

"Cu, itulah yang terjadi bila kita baca  Qur'an. Kita mungkin tak faham dan tak ingat apa yang kita baca, tapi bila kita baca, kita akan dibersihkan, luar dan dalam. Itu adalah urusan Allah dalam mengatur kehidupan kita."

Cucunya terkebil-kebil menganguk. Hebat kisah ini.

Kalau ceritanya membuat anda juga terkesan maka kongsilah dengan kawan /sahabat / saudara-mara.

Sharing is caring 😊

Monday, 22 June 2015

Pesanan Seorang Abah Untuk Semua

Puteri abah sukakan seseorang? Abah ok. Tapi janganlah buat abah sedih. Abah jaga puteri abah dari kecil tapi kamu sanggup bagi semuanya pada lelaki yang abah pun tak kenal. Kamu boleh Mesej dia hari-hari, tapi sehari kamu nak mesej abah pun payah. Tak sayangkan abah? Jagalah maruah kamu annakku. Kalau bukan untuk abah, untuk diri kamu sendiri. Puteri abah, kasih sayang abah.
.
Abah ini bukanlah mampu membeli kereta mahal-mahal jika kamu nakkan ia . Tetapi jika abah mampu, abah akan usahakan. Abah juga tidak mampu membeli handphone beribu harganya buat kamu. Tapi jika abah masih kuat kudrat, abah akan usaha belikan.
.
Abah ini sudah tua. Tengok lah tangan abah. Dah berkedut. Kulit tapak tangan abah juga sudah keras. Tapi puteri abah, ingatlah, walaupun tangan abah begini, abah akan lindungi puteri abah. Jika ada lelaki yang mengganggumu, dengan tangan ini abah akan menumbuk dia. Jika barangmu yang ingin dibawa masuk ke hostel itu terlalu berat, dengan tangan abah ini, abah akan mengangkatnya. Untuk puteri abah, apalah sangat duit yang abah beri untuk belanja diuniversiti. Kalau yuran dan bukunya mahal sekalipun, abah tak akan kata apa kerana bagi abah, nilai anak abah yang dianugerahkan Allah itu tidak ternilai harganya kalau nak dibandingkan dengan duit buku yang tebal dengan harga ratusan.
.
Kadang puteri abah ini telefon nombor abah tapi nak cakap dengan mak. Kata rindu sangat pada mak. Abah tak kisah sebab abah tahu betapa peritnya mak kamu mengandungkan dan melahirkan kamu. Tapi sekali, abah ingin juga dengar puteri abah ini kata " rindu abah ". Tapi kalau malu, tak apa lah. Kalau hati puteri abah ini dah rasa rindu kat abah pun dah cukup. Abah gembira dah.
.
Anak abah, puteri abah, kasih sayang abah, anugerah abah,
.
Jaga dirimu anakku. Tutuplah auratmu dengan sempurna. Abah dah buat macam-macam buat kamu. Sanggupkah kamu tengok abah masuk neraka? Walaupun abah sentiasa berusaha gigih supaya kamu dan abah bersama di syurga.
.
Puteri abah sukakan seseorang? Abah ok. Tapi janganlah buat abah sedih. Abah jaga puteri abah dari kecil tapi kamu sanggup bagi semuanya pada lelaki yang abah pun tak kenal. Kamu boleh Mesej dia hari-hari, tapi sehari kamu nak mesej abah pun payah. Tak sayangkan abah? Jagalah maruah kamu annakku. Kalau bukan untuk abah, untuk diri kamu sendiri.
.
Ajal abah entah bila akan sampai. Abah dah tua. Lama sudah abah hidup. Dari kamu tak boleh cakap, sampailah kamu dah berlari sana-sini masuk dewan kuliah. Entah-entah abah tak sempat tengok kamu kahwin. Tak sempat tengok kamu habis belajar pun. Tapi cukup bagi abah, ada puteri macam kamu. Cantik, baik, pandai dan sayang abah. Kalau abah tak ada sebelah kamu pun, tak apalah. Kasih sayang abah sampai bila-bila ada buat puteri abah.
.
Abah menangis bila tengok kamu tidur. Menangis sebab terharu melihat kamu membesar dengan baik. Tapi janganlah pulak kamu menangis banyak sangat bila abah tidur panjang. Sebab yang pergi ialah abah, bukan kasih sayang abah. Abah tinggalkan kasih sayang abah buat puteri abah yang manis ini.
.
Belajar elok-elok. Pilih suami elok-elok. Jaga diri elok-elok. Banyak lagi sebenarnya abah nak cakap. Tapi abah takut, tiba-tiba ajal abah sampai, tak sempat pula abah nak send pesanan abah ini. Sudahlah ye. Abah pergi dulu. Assalamualaikum wahai puteri abah, kasih sayang abah. Abah sayangkan kamu.

- Allahu .😭

السلام عليكم .

--------sedikit renungan bersama --------

Bayangkan.
Kita ada anak kecil.
Umur 3 tahun.

Satu hari.
Kita tengah masak di dapur.
Si anak ternampak pisau.
Merengek-rengek dia menangis.
Nakkan pisau jadi mainan.
Agak-agak kita bagi?
Tentu lah tidak, kan.

Adakah ini tandanya kita tidak sayangkan anak?
Bahkan, kerana sayanglah kita enggan
berikan.
Walaupun di mata anak.
Pisau itu 'menyeronokkan'
Tapi kita lebih tahu.
Ia merbahaya untuk anak kita.
Kita lebih tahu.
Anak tidak tahu.

Begitu juga.
Kita dengan Allah.
Kita 'merengek' nakkan sesuatu.
Tetapi Allah tidak izinkan.
Adakah Allah tidak sayangkan kita?
Bahkan, kerana sayanglah.
Kemahuan kita tidak diturutkan.
Malah diganti dengan yang lebih baik.
Kerana apa yang kita mahukan itu.
Mungkin kelihatan baik pada pandangan kita.

Tapi tidak pada pengetahuan Allah.
Allah lebih tahu.
Kita tidak tahu.
---------------------
Jika tiada rezeki anak,
mungkin diberikan rezeki mertua yang baik.
Maka kita lebih bahagia dari mendapat anak
yang liar.
----------------------
Jika tiada rezeki wang ringgit,
mungkin diberikan rezeki kesihatan.
Maka kita lebih bahagia dari kerisauan menjaga
harta dunia.
--------------------------
Jika tiada rezeki kereta mewah,
mungkin diberikan rezeki kenderaan yang jarang
menimbulkan masalah.
Maka kita lebih bahagia dari membayar
kerosakan yang mahal.
-----------------------
Jika tiada rezeki rumah yang besar,
mungkin diberikan rezeki makanan yang tidak
pernah putus.
Maka kita lebih bahagia dari si gelandangan.
-----------------
Jika tiada rezeki pasangan yang cantik,
mungkin diberikan rezeki pasangan yang baik
dan pandai menguruskan rumahtangga.
Maka kita lebih bahagia kerana hidup berteman
dan terjaga segala.
-------------------
Jika tiada rezeki jodoh,
mungkin diberikan rezeki umur ibu bapa yang
panjang.
Maka kita lebih bahagia dapat berbakti
sepenuhnya pada orang tua.
---------------------
Jika tiada rezeki hari ini, mungkin ada rezeki
yang lebih baik pada esok hari.
Maka kita lebih bahagia kerana rezeki yang tidak
dijangka.
------------
Bersabar. Bersyukur. Berusaha. Berdoa.
Bertawakal.
Hanya Dia, Allah Yang Maha Adil
-------------
الله اكبر 😊

Tuesday, 16 June 2015

Interview di Upsi

Bismillahirrahmanirrahim..

Alhamdulillah , Hari ni 16 / 6 / 2015 selesai sudah interview dekat UPSI untuk course Bahasa Arab dan Pendidikan..

Sebelum ni takdelah rasa nervous sangat , biasa-biasa je la , then bila sampai je dekat UPSI, Ya Allah , tengok ramai manusia , tetiba rasa dup dap dup dap . Nak tercabut je jantung masa tu , Haha .

Semua duk tunggu panggilan depan bilik interview masing-masing , Aku yang ke 16 so sokeyla , tak awal dan tak lambat sangat . Nasib baik gak penemuduga tu panggil 2 orang sekali masuk , so cepatlah giliran sikit  untuk masuk . Cuak kut duk tunggu lama-lama .

Then ... Nama dipanggil .

So anyone yang nak interview tu , entry lepas aku ada post dh antara soalan -soalan yang bakal ditanya ,

Tapi :

Ni  yang aku kena interview hari ni ;

1 ) Latar belakang .
2 ) Gi depan , ambik kertas , baca teks arab dan terjemahkan
3 ) One day , if you have a son , how you want to treat them to be Soleh .
4 ) Kenapa saya perlu memilih awak .

Haa,. ezyyy kannn soklan , Alhamdulillah , Takdelah susah sangat .

So awak semua doakan saya dan kawan-kawan supaya terpilih okey : > Aminn . :D




Perempuan , perempuan .

Please ah bace benda nieh .
Kalau kau tak bace percayalah kau akan menyesal gila. And , pls take note keyh .

First, drpd pemerhatian aku la girl sekarang mudah nak diperbodohkan oleh lelaki. Tak bukan ape tau  , aku sedih tgk kaum aku sendiri mcm ni .. Bukan semua lelaki berperwatakkan sebenar dgn siapa diorang dlm chat korang ..

Tak faham ?

Okay , mcm ni . Dia chat kau macam nie 'aku setia dgn kau , tak pandang perempuan lain .. ' well . contoh ni ayat kau , then kau pun 'aww okay janji tau tau' bagai ..

Hey, wake up girls .. . korang tau kan diorang ada nafsu . walau macamana dia jaga mata dia sekali pun  , diorang tetap akan pandang perempuan lain . yeah, mungkin yg lebih lawa dari kau . And, apa yg lagi teruk .. ? Mungkin dia akan bayangkan macam mcm dgn girl yg dia pandang . yeah aku dah cakap , dia lelaki . Okay . Tu first  . em, lagi satu aku selalu tgk girl .. sekarang terlalu bagi perasaan  100% dkt lelaki ..
exmple macam kau update pasal dia hari ² but dia tak pernah nak heboh2 pasal kau .. . kau selalu upload gambar dia letak caption takleh go sweet sangat katanya . dia dlm hati  mungkin 'alahai betina ni' .. tapi dia akan comment juga la , taknak kau perasan dia dah fed up dgn kau so dia comment .. 'wah thanks syg' .. bla bla bla .. . then kau pun terharu gile ..

girlssss , wake up lha . sometimes, kau kena faham . kau kena letak maruah diri kau tinggi sikit , atas sikit , and , mahal sikit kalau boleyh mahal gile lha . kita takboleh asyik nak fikir pasal dia sampai kan makan .. , mandi .. , tidur .. semua pasal dia .. . tak boleh ... mcm nie lha , if lelaki tu mmg dah betul bosan dgn kau .. . contohnya like this la , one day  . kau ada gaduh sikit dgn dia .. maybe pasal kau buat apa yg dia tak suka .. like on account instagram dye tanpa pengetahuan dia .. then kau block girls followers .. dia and dia tak suka .. . then dia marah² kau .. . kau tahan sbb kau syg .. dia then kau mintak maaf .. melutut bagai dlm whatsapp mintak maaf dkt dia ayat kau kemain kalah titanic punya scriptn .. . then dia dlm hati 'kimak nya lah perempuan ni bila nak blah sial .. ' tapi dia balas ws kau 'hm yela i maaf kan jgn buat dah .. '. then kau pun 'ah syg juga dia kat aku' .. bla bla kau fikir mcm mcm yg dia tu syg cinta sgt kat kau pdhal dia tgh ws dgn girls lain stalker ig girl girl lagi lawa dr kau .. . kau pulak ? .. siang malam berangan nak kahwin dgn dia .. . hmm. okay. kau sekarang kena bangun  . tak boleh mcm ni doh .. . serious aku ckp .. . kalau tak, ramai kaum kita akan teruk .. . hati mmg banyak yg kena main nnt .

girls, lelaki nowadays banyak dah yg perangai syaitan  . so get your maruah sikit mahal okay . biar diorang pulak akan rasa susah nak dkt dgn kita .. . Ok girls .. . take care tauuu lelaki kalau x suka bole blahhh ..

#copypasta

Sunday, 14 June 2015

Bismillahirrahmanirrahim

Bukak web UPSI tadi then masukkan number ic ,tengok nama ada dalam list. Alhamdulillah .

16/6 aku kena temuduga . So i need to prepare all question that they may ask .

survey , survey . antaranya yang bakal ditanya :

Antara interview upsi:
🐬speaking BA & dalil hk ada kaitan nga pendidikan(wajib hafal)
🐬cari isi2  umum yg bleh kaitkan dgn pendidikan.
🐬kelebihan diri dlm BA
🐬perkenalkan diri dengan BA
🐬teknik set induksi dlm BA
🐬terjemahan surah2 pendek dlm muqaddam
🐬promosikan diri kita
🐬hafal falsafah pendidikan malaysia& falsafah pendidikan islam

🐳yg penting,jawab!jgn diam!biar salah pn,asalkan ada isi.
🐳sediakan soalan tntg pendidikan kpd ahli panel bila mrk tnyo,"awk ada soalan??" (Bonus marks)
🐳"kamu akn diterima ambik kos ni jika kamu jd isteri sy,mcm mna?"
=bisa aja..Tp dgn syarat.bg sy 3 buah banglo,2 buah kereta mewah ,10 ekar tanah.😎(Nk uji bagaimana Nk handle msalah)
🐳soalan biasa di tanya:kenapa Nk Jd guru?
Jwpn yg pertama adalah,
1.minat
2, ikut je nak jwb pape pun ☺.

Sekian..dr seorg kawan kpd ahli panel upsi.sbg persiapan n persediaan..😰
Semoga Allah permudahkan.amin.😊

Allahu . Doakan kami . 😊
Sekian .

Thursday, 11 June 2015

Macam mimpi


Bila duduk bersama dengan big family, cakap-cakap,  gelak-gelak,  sambil mak sedara duk usha gambar lam lappy,  then tetiba mak sedara bersuara ( habaq ) kat cek, 

" ngah ni photogenic,  pandai senyum depan camera,  saiz badan dengan tinggi pun ok,  boleh  jadi model,  jadi model cik nak, ? " 

Aku masa tu nak tergelak pun ada . hHAhhaha. jadi model untuk iklan kut , tak pernah terfikir dek akal fikirkan. kehkehkeh.

Cik tanya lagi,  " nak famous tak ?" Beliau cakap nak buat apa ntah, kiranya muka aku terpampang kat iklan.

Aku pun sengeh je cam kera busuk  .haha. nak tergelak aih . Aku dahla low self-confidence. Dalam hati berbunga jugak la nak terpampang kat iklan,  hahahaha  .... tapi-tapi.....aku fikir balik,  Sokeyla  aku tak fames pun,  orang tak kenal aku pun,  asal aku senang hidup atas muka bumi Allah ni. hehe . Better aku duk rumah,  orang tak kenal .


Selamat dunia akhirat .  hehe  .

Monday, 11 May 2015

HAPPY BIRTHDAY TO YOU . HAPPY BIRTHDAY TO UMI. HAPPY BIRTHDAY TO YOU ……….


SANAH HELWAH  MI…

Alhamdulillah , Allah masih meminjamkan kami umi yang sangat penyayang , yang sangat penyabar , yang sangat tabah , yang sangat awesome , yang sangat superb !!!

Tidak dapat ku ungkapkan dengan kata-kata segala pengorbanan dan jasa beliau yang telah mendidik dan membesarkan aku dan adik beradik sehingga besar .

Sayang mi sangat,sangat,sangat .

Thanks  sebab selama ni , mi telah layan kerenah kami adik beradik dengan tabah .
Tq sebab dah curahkan segala kasih sayang mi kepada kami ,
tq sebab dah besarkan kami dengan didikan agama ,
dan yang palingggggg pentingggg ,, syukrannn jazilan sebab dah lahirkan ngah and adik beradik yang lain kedunia ni !.

Mi ,, sorry kalau selama ni mi ada terasa hati dengan kami adik beradik .
asif kalau pernah melukakan hatimu .
asif sebab kekadang tak patuh dengan arahanmu ,
asif sebab pernah buat mi marah .

Ya Allah , syukur tak terkata , dapat umi . Umi selalu nasihatkan tentang solat . Selalu nasihatkan supaya baca Quran , selalu nasihatkan supaya jangan tido lepas waktu subuh , jangan tido lepas waktu asar , mi nasihatkan supaya solat sunat , ya Allah , macam-macam dah umi buat untuk kami …bebelan mu hanya untuk melihat kami menjadi anak yang berguna , anak yang jadi penyejuk mata , anak yang dapat bawamu ke syurga , anak yang soleh dan  solehah .

  Words cannot describe everything what you have done towards your children.

Sekali lagi ,, ngah mintak maaf kalau pernah melukaimu walaupun sekecil-kecil zarah !
Yaa, mi seorang yang kuat ! Kuat menghadapi kerenah anak-anak yang pelbagai .
Syukran  sangat-sangat-sangat-sangat-sangat  dah jadi umi yang terbaikk  buat kami sekeluarga.

InshaAllah , I will be  solehah  and will make you proud of me one day :*
I loveee you soo muchhhhh  mi :*




Ni khas untuk mi dari anakmu :*
Wahai umi  abah , 
aku bangga menjadi anakmu ,
terima kasih kerana telah mendidikku ,
kau tak pernah jemu ,
melayan pelbagai kerenah anakmu .


Dulu semasa aku masih bayi ,
aku sering menangis  diminta menyusui ,
kau sanggup bersengkang mata untuk menjaga anakmu ini ,
aku bersyukur kerana diberi ibu bapa yang menyayangi .


Ketika aku menginjak usia ,
kau tersenyum riang melihat aku bahagia ,
Bermain dengan penuh suka ,
kau juga riang ketawa .


ketika aku sakit ,
kau mengubatiku tanpa perit ,
kau buat apa sahaja supaya aku terus sihat ,
kau mengahadapinya dengan tabah dan kuat .


Seiring dengan masa ,
aku melangkah kearah remaja ,
kau curahkan sepenuh kasih cinta ,
supaya aku menjadi insan yang berguna .

Kau tak pernah jemu ,
mendoakan kebaikan untuk anakmu ,
aku juga begitu ,
dalam doaku aku selitkan namamu .

Setiap manusia menginjak usia ,
Kini umur kita semakin tua ,
Semoga umi dalam jagaanNya,
Dalam Rahmat tuhan yang Esa .


Jika ditakdirkan aku pergi mendahului ,
ingin kau ketahui ,
bahawa sayangku kepadamu ,
hingga ke syurga yang abadi . 


Aku bahagia ,
berada di samping keluarga tercinta ,
Cukuplah  mereka ada sentiasa ,
ketika aku buntu menjadi mangsa dunia .

Umi , abah .
 
Kaulah ratu hatiku dunia dan akhirat ,
maafkan segala kesalahan anakmu ,
jika aku ada menyakiti hatimu tanpa aku sedari .

Ana Uhibbuki fillah abadan abada .
Jazakallahu khairan sebab dah mendidik anakmu ini dengan baik ,
Tidak dapatku ungkapkan dengan kata -kata ,
hanya hati yang mampu berbicara .

Tulus dari Anakmu ;
 
Nur Syahirah Binti Mat Zain